Kundservice

Gör din elcykel redo för säsongen


Kanske känns det fortfarande långt borta när stora delar av norden är täckta med snö, men våren och sommaren är inte långt borta och därmed heller inte cykelsäsongen!

Att cykla året runt blir allt vanligare, och med rätt utrustning och underhåll är det såklart inte några problem. Men för oss som fortfarande ställer undan cykeln under den kallare delen av året kommer här några tips och trix som kan vara bra att tänka på när elcykeln ska plockas fram. Det behöver varken vara svårt eller ta särskilt lång tid.

Batteriet
Det är rekommenderat att ladda upp batteriet ca: en gång i månaden om det inte används under en längre period. Efter långtidsförvaring är det inte ovanligt att det tar upp till 15 laddningscykler innan batteriet återfår sin fulla kapacitet/räckvidd. Tänk på att ladda i en torr miljö, att inte ladda i mer än 12 timmar i sträck samt att inte täcka över batteri eller laddare med brännbart material, t. ex. en gardin.


Kedjan
En av de vanligaste sakerna som behöver åtgärdas efter en vinterförvaring är att kedjan är smutsig. Torka av kedjan med en trasa eller borste och smörj den med cykelolja. Låt den gärna torka in ett dygn och torka sedan bort överflödig olja innan användning. Att tvätta och smörja kedjan är bra att göra med viss regelbundenhet, smuts sliter på din cykel och detsamma gäller även kedjan. Hur ofta du bör rengöra och smörja kedjan beror på hur mycket du cyklar. Använder du din cykel varje dag kan det vara klokt att i alla fall se över kedjan en gång i veckan, även om den kanske inte behöver smörjas riktigt så ofta.

Om du har en elcykel med navväxelsystem är det även en god idé att kontrollera så att kedjan är tillräckligt spänd. Den ska gå att dra upp eller ner ca: en centimeter, inte längre. Då behöver den spännas.


Däck
Se till att däcken har rätt lufttryck; för lite luft i däcken gör att cykeln rullar trögt och får försämrad räckvidd. Använd helst en pump med tryckmätare så kan du kontrollera trycket ordentligt. Att känna med tummen är inte alltid helt tillförlitligt. På sidan av däcken står det vilket tryck som rekommenderas.

Dessutom kan det vara bra att undersöka hur mönstret på däcken ser ut, så att de inte är för slitna eller har sprickor. Ett slitet däck har sämre grepp och skyddar dessutom sämre mot punktering, så byt ut däcken innan de blir för dåliga.


Växlarna
Droppa gärna lite cykelolja så att det tränger in i vajerhöljet och minskar friktionen. Alla cyklars växelsystem behöver dessutom finjusteras emellanåt. Om du märker att växlarna inte riktigt fungerar som de ska, t.ex. att kedjan hackar eller rasslar när du byter växel, så behövs en växeljustering. Det finns mängder av videoklipp på nätet som demonstrerar hur du justerar just ditt växelsystem.


Bromsarna
Testa så att bromsarna tar lagom hårt. Om du har en mekanisk broms med bromsvajer så kanske vajrarna behöver spännas åt om bromsarna inte tar bra (det skruvar du åt själv uppe vid styret utan problem). Dessutom är det bra att droppa lite cykelolja så att det tränger in i vajerhöljet och minskar friktionen. Har du skivbromsar undersök så att du inte har belägg kvar på bromsklossarna. Är det de klassiska v-bromsarna på din cykel? Se efter så att bromsen tar ordentligt mot fälgen på däcken och att de inte är för beläggen inte är nedslitna.


Skruvar och muttrar
Dubbelkolla så att allt sitter på plats och är ordentligt åtskruvat.


Reflexer och lysen
Det är inte bara lag på att ha reflexer och lysen om du skall cykla när det är mörkt ute, det är dessutom en billig livförsäkring och garanterar att bilister och andra cykeltrafikanter ser dig. Det ska finnas reflexer i cykelhjulen eller reflexrand på däcken. Cykeln ska även ha fungerande lampor - ett vitt framljus och ett rött bakljus. Se efter om det behövs nya batterier till lamporna, om de drivs av separata batterier.

Och förresten, glöm inte bort att se över din cykelhjälm. Kanske behöver den uppdateras? En bra hjälm är viktigt att ha!