Kundservice

När är det dags för din elcykels första service?


När du får din cykel levererad är den vad man brukar kalla för fabriksinställd. Det är därför vi rekommenderar en första service på din elcykel cirka en till tre månader efter det att du har fått den - cykeln ska alltså vara incyklad. Här följer några olika vanliga moment som du behöver göra vid första servicen. Om du känner dig osäker bör du lämna in din elcykel till en cykelverkstad för hjälp eftersom det är viktigt både för cyklingskänslan och cykelns funktionalitet att service blir korrekt utförd. I Evobikes produktmanual framgår hur du utför flera servicemoment om du vill försöka själv. Ett tips är även att söka på nätet där det finns mängder av instruktionsvideos om cykelservice.

Växelsystemet
Kanske rasslar eller hackar kedjan när du försöker byta växel? När du använt cykeln en tid så är det normalt att växelvajern tänjer sig en aning. Du märker detta genom att växlarna inte riktigt hamnar i rätt läge. Detta behöver finjusteras på alla cyklar oavsett växelsystem. För cyklar med navväxel är det faktiskt ganska enkelt att justera växelvajern! Om du har en elcykel med s.k. utanpåliggande växelsystem så kan även växelförarens ändlägen behöva finjusteras.

Bromssystemet
Många av elcyklarna från Evobike har s.k. hydrauliskt skivbromssystem, som bygger på oljetryck. Dessa är väldigt tacksamma ur servicesynpunkt eftersom det inte finns någon vajer som tänjer sig. Däremot kan det hända att du behöver finjustera bromsokets placering om du upplever att bromsen konstant ligger emot bromsskivan.

Om du har en elcykel med vanlig mekanisk broms behöver bromsvajern finjusteras/spännas efter att den tänjt ut sig. För bromsar som tar emot cykelns fälg behöver du emellanåt kontrollera så att hela bromsklossen tar emot fälgen, eftersom detta förändras allteftersom bromsklossarna slits ned. Vänta inte för länge med att byta denna typ av bromsklossar!

Hjul och ekrar
När hjulen belastas under användning "sätter sig" ekernipplarna i fälgen. De skär liksom in i fälgen en aning. Detta gör att ekern blir aningen slakare än den var från början. Ett cykelhjul har många ekrar, oftast 32 st, och det är normalt att de blir lite ojämnt spända när hjulet körs in. Resultatet blir att fälgen slår i sidled en aning, att det hjulet blir "skevt". Det är jätteviktigt att vara observant på detta eftersom ett skevt hjul blir ännu skevare om man fortsätter att cykla vidare! Till slut kanske det inte går att rädda, med följden av ett kostsamt och onödigt hjulbyte. Vid en första cykelservice är det alltså viktigt att kontrollera ekerspänningen.

Skruvar och muttrar
Precis som att du efterdrar hjulbultarna på bilen efter att du skiftat hjul, behöver skruvar, muttrar, pedaler och vevarmar kontrolleras på en (el)cykel efter en tids användning. Ofta sitter det mesta som det ska, men ibland kan något behöva dras åt lite hårdare. Här är det viktigt att inte bara kolla på de detaljer du själv har fäst, utan även fabriksmonterade skruvar som hör till skärmar, pakethållare etc.

Styrlager
Styrlagret på en cykel måste vara lagom spänt. Ett löst styrlager gör att framgaffeln glappar. Håll in frambromsen och vicka elcykeln fram och tillbaka, så känner du om du behöver spänna styrlagret. Men dra inte åt för hårt! Ett för hårt styrlager gör att det går trögt att styra. Spänn lite i taget tills du hittat ett bra läge.

Kedja och smörjning
På elcyklar med navväxel byter kedjan inte position när du byter växel. Många av dessa cyklar har dessutom s.k. fotbroms. Ett vanligt fenomen på dessa är att kedjan blir något slak efter en tids användning. Detta justeras genom att flytta bak bakhjulet en aning.

Smörjning är viktigt för att öka livslängden på cykelns kedja. Om det finns smuts på kedjan så börjar du alltid med att rensa bort det. Smuts och damm fungerar annars som sandpapper på kedjan och nöter ned den extra fort. När kedjan är ren droppar du på cykelolja. Torka av överskottet med en trasa så att det inte stänker och blir kladdigt när du cyklar.

En annan smörjning som tyvärr ofta missas är att droppa lite cykelolja i ändarna av alla vajerhöljen, t ex till växel och mekaniska bromsar. Detta hindrar fukt från att tränga in och orsaka rost i höljena.

Summering
Som du märker finns det en del moment att gå igenom vid en cykelservice! Ibland kan det hända att en del av dessa punkter inte kräver någon åtgärd vid första servicen, men det är viktigt att de blir kontrollerade. Det är som sagt av yttersta vikt att allt blir genomgånget korrekt både för att du ska ha en väl fungerande elcykel och för att öka elcykelns livslängd. Om du känner dig osäker över hur du utför en cykelservice är det därför en god investering att vända sig till en fackman för att få hjälp - det brukar inte kosta många hundralappar!