Toppbetyg i Aftonbladets stora elcykeltest!
Vi är mycket stolta över att vår EvoBike Sport SUV fick fyra plus i Aftonbladet stora elcykeltest. Detta med den fina kommentaren "intressant nykomling".
Årets stora nyhet är här!
EvoBike Sport SUV är en helt ny modell i vår Sport-serie. En kraftig elcykel av trekking-modell, perfekt som pendlarcykel. Precis som på alla elcyklar från EvoBike kan du välja att uppgradera ditt batteri för att ta dig ännu längre per laddning. Välj färg och batteristorlek innan du lägger din elcykel i varukorgen!
Unisex-ramen är rejäl och stabil och har ett integrerat batteri vilket ger cykeln ett mycket modernt utseende. Körställningen kan ändras från sportigt läge till mer upprätt tack vare justerbart styre.
EvoBike Sport SUV är utrustad med extra breda däck (50-622) vilket gör att cykeln är ger dig en behaglig cykeltur oavsett väglag och årstid. Evobike Sport-9 SUV är utrustad med en pakethållare fram och bak, så att du ska kunna få med dig allt på din EvoBike elcykel!
EvoBike Sport SUV har ett utanpåliggande växelsystem från Shimano Acera med nio växellägen samt ett kraftfullt skivbromssystem både fram och bak. Motor i bakhjulet från välkända Bafang samt litiumbatteri med kvalitetsceller och 432 Wh (36 V 12 Ah) eller 504 Wh (36 V 14 Ah) kapacitet. Smart LCD-panel finns på styret där du reglerar motorassistensen (5 nivåer) och ser batteristatus, hastighet, körsträcka och mycket mer. Utöver det kan du också via usb-porten på displayen tillexempel ladda din telefon.
Evobike SPORT-9 SUV har utrustats med en effektiv borstlös navmotor i bakhjulet från välkända kvalitetsmärket Bafang. Motorn har 250W effekt och startar automatiskt när du trampar. På styret finns en snygg bakgrundsbelyst LCD-display som du använder för att ställa in hur mycket motorn skall hjälpa till i fem olika nivåer. Här visas även information om batteriets status, hastighet och distansmätare. Du reglerar även cykelns belysning fram/bak genom LCD-displayen. Motorn assisterar upp till ca: 25 km/h i enlighet med gällande trafikregler.
Cykeln levereras till 95% färdigmonterad med båda hjulen på plats. Det enda du själv gör är att räta upp styret och skruva fast pedalerna.
Batteri och växelsystem
Litiumbatteriet i cykeln är integrerat i ramen. Detta gör att tyngdpunkten blir väldigt välbalanserad jämfört med batterier i pakethållaren. Detta gör även att pakethållaren frigörs helt för tillexempel montering av barnstol. Det går bra att ladda batteriet på plats i cykeln, alternativt ta loss det för laddning på annan plats. Batteriet har kvalitetsceller av typen 18650 vilket borgar för lång livslängd och säker prestanda. Kapaciteten är 432Wh (36 V 12 Ah) eller 504 Wh /36 V 14 Ah) . Räckvidden för elcyklar är alltid svårt att specificera eftersom det beror på en mängd olika faktorer, i synnerhet hur mycket du hjälper till att trampa samt vilket assistansläge du valt. För att ge en ungefärlig bild brukar vi ange räckvidden till cirka 45-75 eller 55-85 km per laddning.
Växelsystemet från Shimano Acera har nio lägen. Systemet är ett så kallt utanpåliggande växelsystem, vilket ger ett lågt rullmotstånd och ett brett växelspann. Som med alla andra utanpåliggande växelsystem byter du växel medan du trampar. Bromssystemet består av hydrauliska skivbromsar för både fram- och bakhjulet. Detta ger ordentlig bromskraft i alla lägen.